Įžvalgos

Lietuva
Tinklaraštis

Darbo kodekso pakeitimai nuo 2026 m. lapkričio 1 d.: ką svarbu žinoti darbdaviams?

Nuo 2026 m. lapkričio 1 d. įsigalios reikšmingi Darbo kodekso pakeitimai, apimantys tiek individualius, tiek kolektyvinius darbo santykius. Keisis tam tikros darbo sutarčių sudarymo ir nutraukimo taisyklės, darbo ir poilsio laiko reguliavimas, nuotolinio darbo sąlygos, atsiskaitymo su darbuotojais tvarka bei kolektyvinių darbo ginčų procedūros.

Apžvelgiame pagrindinius pakeitimus, kuriuos darbdaviams verta įsivertinti iki naujojo reguliavimo įsigaliojimo.

Ilgesnis išbandymo terminas daliai darbuotojų

Darbuotojams, kurių mėnesinis darbo užmokestis yra ne mažesnis kaip 2 šalies VDU, galės būti nustatomas iki 6 mėnesių išbandymo terminas. Kitiems darbuotojams išliks bendroji iki 3 mėnesių taisyklė.

Jeigu su tokiu darbuotoju sudaroma trumpesnė nei 12 mėnesių terminuota darbo sutartis, išbandymo terminas turės būti proporcingai trumpesnis.

Tikslinamas nuotolinio darbo reguliavimas

Keičiasi pagrindai, kuriais remiantis gali būti netenkinamas tam tikrų darbuotojų prašymas dirbti nuotoliniu būdu. Nebelieka „per didelių sąnaudų“ kriterijaus – prašymo bus galima netenkinti dėl darbdavio darbo organizavimo ar gamybos proceso ypatumų.

Kartu kolektyvinėje sutartyje bus galima nustatyti kitokias tokių prašymų tenkinimo bei papildomų nuotolinio darbo išlaidų kompensavimo sąlygas.

Darbo sutarties nutraukimas darbdavio valia – tik dėl pagrįstos priežasties

DK 59 straipsnyje įtvirtinama, kad darbo sutartis darbdavio valia galės būti nutraukta dėl pagrįstos priežasties. Įspėjimo terminas ir minimali 6 VDU dydžio išeitinė išmoka nesikeičia.

Taip pat išplečiami darbo sutarties nutraukimo nesant šalių valios pagrindai – jie apims ir atvejus, kai darbuotojas neatitinka įstatyme nustatytų nepriekaištingos reputacijos reikalavimų.

Keičiasi darbo laiko ir pasyviojo budėjimo reguliavimas

Darbo kodekse aiškiai įtvirtinama, kad sutrumpinus darbo dieną prieš šventę viena valanda, už šią valandą darbuotojui paliekamas darbo užmokestis.

Pasyviojo budėjimo ne darbovietėje maksimali trukmė bus nustatoma valandomis – iki 168 valandų per keturias savaites. Keičiasi ir priemokos apskaičiavimas: ji bus siejama su darbuotojo valandiniu darbo užmokesčiu ir faktinėmis budėjimo valandomis.

Daugiau galimybių reguliuoti nepanaudotas atostogas kolektyvinėmis sutartimis

Aukštesnio nei darbdavio lygmens kolektyvinėje sutartyje bus galima sutrumpinti terminą, po kurio prarandama teisė pasinaudoti kasmetinėmis atostogomis, nuo 3 iki 2 metų.

Tokioje kolektyvinėje sutartyje taip pat galės būti susitariama dėl piniginės kompensacijos už nepanaudotų atostogų dalį, viršijančią dvejų darbo metų kasmetinių atostogų trukmę, nelaukiant darbo santykių pasibaigimo.

Lankstesnė galutinio atsiskaitymo tvarka

Keičiamas galutinio atsiskaitymo su darbuotoju reguliavimas. Darbo santykių pasibaigimo metu šalys galės susitarti, kad išmokų dalis, viršijanti vieno mėnesio darbuotojo vidutinį darbo užmokestį, būtų išmokėta kitu sutartu laiku, tačiau ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo atleidimo. Dalis iki šio dydžio turės būti sumokėta darbo santykių pasibaigimo dieną arba, jei taip susitariama atleidimo metu, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų.

Kartu tikslinamos delspinigių skaičiavimo taisyklės – nustatoma jų skaičiavimo pradžia, o nustatant delspinigių dydį vartotojų kainų indeksas bus dauginamas iš 5.

Pokyčiai kolektyviniuose darbo santykiuose

Pakeitimai palies ir darbuotojų atstovavimą bei kolektyvines sutartis. Bus galima išplėsti ne tik visos kolektyvinės sutarties, bet ir atskirų jos nuostatų taikymą, o darbo tarybos veiklos ir jos narių kvalifikacijos kėlimo finansavimas aiškiai priskiriamas darbdaviui.

Keičiasi ir kolektyvinių darbo ginčų bei streikų reguliavimas – trumpinami kai kurie procedūriniai terminai, įspėjamojo streiko maksimali trukmė ilginama nuo 2 iki 4 valandų, o streikavusiems darbuotojams nustatomos papildomos garantijos.

Taikant pakeitimus svarbios pereinamosios nuostatos

Vertinant konkrečią situaciją svarbu atsižvelgti ne tik į naujojo reguliavimo įsigaliojimo datą. Įstatyme numatytos pereinamosios nuostatos, taikomos, be kita ko, iki 2026 m. spalio 31 d. nustatytam išbandymui, padarytiems darbo pareigų pažeidimams, pradėtoms darbo sutarties nutraukimo procedūroms, galutiniam atsiskaitymui, kolektyviniams darbo ginčams ir streikams.

Išsamius Darbo kodekso pakeitimus ir iki bei po 2026 m. lapkričio 1 d. taikomo reguliavimo palyginimą rasite mūsų parengtoje atmintinėje.

Kilus klausimų dėl Darbo kodekso pakeitimų ar jų taikymo praktikoje, kviečiame kreiptis į TRINITI partnerę ir Darbo teisės praktikos grupės vadovę Jurgitą Judickienę arba TRINITI vyresniąją teisininkę Aną Subač.

Mūsų komanda

Ana Subač

Lietuva
Vyresnioji teisininkė